SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA udzielają sobie narzeczeni przed kapłanem, który w imię Chrystusa błogosławi związek.
Przyjęcie sakramentu małżeństwa powinno być poprzedzone stosownym przygotowaniem:
- konferencje przedmałżeńskie - 10 nauk
- spotkania w Poradni Życia Rodzinnego- 3 spotkania.
Czas i miejsce załatwienia formalności przedślubnych:
Ślub może zostać zawarty w parafii narzeczonej lub narzeczonego. Kandydaci do małżeństwa powinni ok. 3 miesiące przed ślubem zgłosić się do kancelarii tej parafii, w której ma być ślub w celu podjęcia bezpośredniego przygotowania do ślubu, dopełnienia wszelkich formalności oraz ewentualnego uzupełnienia katechezy przedmałżeńskiej.
Przy formalnościach kancelaryjnych wymagane są nastepujące dokumenty:
Zaświadczenia do ślubu z Urzędu Stanu Cywilnego (jeśli jest to ślub konkordatowy), dowody osobiste. (w przypadku, gdy związek cywilny jest już zawarty - akt małżeństwa)
- Metryka chrztu świętego wydana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed zgłoszeniem się zainteresowanych do duszpasterza
- Świadectwo przyjęcia sakramentu bierzmowania (jeśli nie jest wpisane w metryce chrztu)
- Świadectwo z katechezy z ostatniej klasy
- Świadectwo ukończenia konferencji przedmałżeńskich.
Po spisaniu protokołu w kancelarii parafialnej, wygłaszane są zapowiedzi przedślubne zarówno w parafii narzeczonej, jak i narzeczonego.
Narzeczeni są zobowiązani do dwóch spowiedzi przedślubnych.
Najpóźniej w tygodniu poprzedzającym ślub narzeczeni zgłaszają się do kancelarii parafialnej w celu spisania aktu ślubu i złożenia podpisów. Należy wtedy podać również dane świadków (imię i nazwisko, wiek, wyznanie, adres zamieszkania).
W intencji nowożeńców odprawiana jest Msza św. od uczestników liturgii w terminie ustalanym w kancelarii.